BPI in de praktijk
MLC verzorgt vaak opleidingen en trainingen aan kennisinstituten. Deze keer stond Business Process Improvement op het programma en was het onderwerp ‘De toekomst van BPI’.
Rondje langs de velden
Een rondje langs de velden blikt terug op de verschillende praktijkcases die de deelnemers tijdens hun deelname aan de masterclass hebben gedeeld, de effecten daarvan op de eigen organisatie en recente ontwikkelingen binnen de eigen organisatie op het gebied van Business Process Improvement (BPI). Joyce Thijssen, senior consultant MLC: “Een ding is duidelijk: organisaties kunnen niet meer om BPI heen. Deze bijeenkomst heeft maar weer laten zien dat BPI de toekomst is en bepalend is voor belangrijke organisatie ontwikkelingen als de noodzaak tot efficiënter werken, de klant écht centraal stellen en resultaatgericht werken. Daarnaast zien we dat organisaties met name worstelen met de stap “Implementatie”. Het veranderkundige aspect blijft lastig. Hoe kun je een implementatie effectief bewerkstelligen en vooral… hoe maak je veranderen leuker?”.
Nieuwe ontwikkelingen
Freek Hermkens, principal adviseur MLC, haakt daar mooi op aan en neemt de zaal mee in de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van BPI. Daarbij gaat het om: Process mining (zie ook Terugblik MLC KennisCafé: Mine your customer!), digital transformation, customer experiences, e-learning, (horizontale) ketensamenwerking, maar ook Gamification als effectieve implementatiemethode om veranderingen anders aan te vliegen en vooral leuker te maken voor mensen.
“Gamification: Het gebruik van spelelementen en spelontwerptechnieken in niet-spel omgevingen. Het toepassen ervan kan mensen (intrinsiek) motiveren de uitdagingen van de verandering aan te gaan. Het is de nieuwe manier om veranderingen spelenderwijs in een organisatie door te voeren, en vooral om het leuk te maken”, aldus Freek. De conclusie van de deelnemers aan de terugkomdag is helder: met gamification beïnvloedt je kennis, houding en gedrag, je activeert enthousiasme en uitdaging bij mensen en je kunt tussentijds op meetbare resultaten sturen. Het gaat om het activeren van bewustwording en het continu blijven optimaliseren en verbeteren van je organisatie richting een vastgesteld doel.
Tips en tricks
Freek en Joyce sluiten de bijeenkomst af met de belangrijkste tips en tricks. “Het beste Gamification traject is niet het traject dat de meeste elementen gebruikt, maar het traject dat de juiste elementen op een effectieve manier inzet (bijvoorbeeld gerelateerd aan doelstellingen en de karakteristieken van de spelers)”. Je kunt het zo groot en zo klein maken als je zelf wilt; bij elke implementatie is wel een vorm van Gamification toe te passen. En daarmee onderscheid je jouw implementatie van andere organisaties en weet je jouw organisatie op korte termijn richting Customer Excellence te ontwikkelen.
Meer weten?
Ben je ook benieuwd hoe deze vorm van implementeren jouw organisatie naar een hoger niveau kan tillen. Of wil je ook een BPI (terugkom) middag bijwonen? Stuur dan een e-mail naar info@m-lc.nl of bel met 035 548 65 65.