beeldmerk-jubileumOp 9 februari vond het Jubileum-event ‘The Future is now’ van MLC plaats in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Samen met klanten, relaties en collega’s hebben we vooruit gekeken naar de trends van de toekomst. De boodschap: ontwikkelingen in de digitale transformatie gaan snel; als organisatie moet je veranderen om mee te blijven doen. Een terugblik op een inspirerend event!

De aftrap van het event vond plaats door Martijn Tolsma en Robin Zwijnenberg, Managing Partners van MLC, vergezeld door special guest Robot Pepper.

The future is now!

IMG_9909Richard van Hooijdonk, trendwatcher & futurist, nam ons in zijn presentatie mee in de trends van de toekomst. In rap tempo somde hij op hoe alles in de wereld met elkaar verbonden is en welke trends nu en in de toekomst invloed gaan hebben op organisaties. Van airtaxi’s, bouwrobots, zelfrijdende auto’s, chips onder de huid (die hij zelf ook heeft laten inbrengen), tot de ontwikkeling van mensachtige robots, hersenchips die Alzheimer mogelijk kunnen oplossen, 3D printers, slimme spiegels en Augmented Reality. Al deze ontwikkelingen laten zien dat de wereld snel verandert. Voor veel mensen is de wereld van de toekomst moeilijk te begrijpen licht Richard toe. Hij geeft organisaties een aantal trends en voorspellingen mee:

  • Het gaat nooit meer hetzelfde zijn als vroeger. Alle sectoren gaan over op andere business modellen. Kijk naar voorbeelden als Kodak (niet in staat business model om te buigen), Videoland (verandering van business model) en nieuwe aanbieders als Airbnb (nu al groter dan Hilton) en Uber.
  • We hebben disruptive managers nodig. Elke organisatie zou een chief disruptive officer moeten hebben.
  • De mensen die nu opgeleid worden, worden opgeleid voor beroepen die we in de toekomst niet meer kennen. Mensen zouden over skills moeten beschikken als passie, nieuwsgierigheid en voorstellingsvermogen (trendwatchers & futuristen in bedrijven).
  • Organisaties moeten continu in beweging zijn. De grootste uitdaging is het managen van onzekerheid. Maak je nu nog winst, hou dan in je achterhoofd dat de helft van de bedrijven binnen vijf jaar niet meer bestaan. Stop met enkel focus op je huidige business model en winstgevendheid op korte termijn; en investeer in nieuwe scenario’s. Verandering wordt de enige constante, zorg voor een nieuwe mindset. Geef de jonge generatie de ruimte om te experimenteren. Stuur ze de wereld in en geef ze de opdracht om terug te komen met een werkend concept. Zorg voor meerdere start-ups binnen jouw organisatie. Maak er kleine, wendbare organisaties van. Kijk wat werkt en ontwikkel dit door.

De impact van trends op organisaties

Congres discussieNa de presentatie van Richard van Hooijdonk zijn we in vier groepen uiteen gegaan om verder na te denken over de impact van de trends Big Data, Robotisering, Augmented Reality en Blockchain op de eigen organisatie.

Big Data

De belangrijkste take-aways uit de groepsdiscussie rondom de impact van big data op organisaties waren:

  • Het gebruik van Big Data wordt gezien als belangrijk hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in koopgedrag en om opbrengsten te verhogen.
  • Het belangrijkste risico van Big Data is de bescherming van (persoons)gegevens en dat de bron van al deze data soms niet bekend is en met welk doel dit aanvankelijk is gebruikt. Wees bewust van de noodzaak van bescherming van data en met welke intentie deze in eerste instantie is gebruikt voordat je zelf actief aan de slag gaat met het gebruik van Big Data ten behoeve van besluitvorming. Zet het op de juiste manier in. Regulering van gebruik van data is een belangrijk punt, hier moeten regels voor gemaakt worden om misbruik te voorkomen en eigenaarschap vast te leggen.
  • Beschouw data als belangrijkste asset van je organisatie.
  • Als je met Big Data aan de slag gaat, begin dan klein, zorg voor overzicht en laat de meerwaarde zien.

Robotisering
De trend op het gebied van robotisering kwam in het verhaal van Richard veelvuldig voor. De grote vraag is: welke impact heeft dit op organisaties? De belangrijkste take-aways:

  • Robotisering neemt een belangrijk deel van de fulltime banen over.
  • Robotisering vraagt om een nieuwe vorm van dienstverlening waarin continue innovatie een feit is: dit heeft effect op de totale organisatie. Deze transformatie moeten organisaties nu al inzetten. Hoe? Door naast de huidige organisatie, innovatie experts in te zetten die voorop lopen op trends en ontwikkelingen en organisaties helpen met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

Augmented Reality
Augmented reality (AR) wordt het grootste platform van de komende jaren, voorspelt Richard. De belangrijkste take-aways uit de groepsdiscussie:

  • Met behulp van AR kun je de klant meenemen in het eindresultaat van de verandering. De techniek is toe te passen voor het laten ervaren van de huidige en de ideale customer journey/experience.
  • Klantcontact is hiermee tijd en plaats overstijgend; evenals contact met je collega’s. Je hoeft niet meer fysiek bij elkaar te zitten om middels AR toch bij elkaar zijn. Dienstverband kan hierdoor anders worden, bijvoorbeeld één dag per week bij een bedrijf.
  • Toepassing (alternatief voor handleidingen, werkinstructies; je wordt stap voor stap meegenomen in wat je moet doen).

Blockchain
Blockchain is een belangrijke trend binnen de financiële wereld. Enkele take-aways:

  • Het is een geautomatiseerde wereld van voor de Grieken.
  • Er zal goede wetgeving moeten komen om dit in te regelen.
  • Komt in eerste instantie naast de bestaande systemen en is wellicht minder disruptive dan we zouden denken.

Iedereen in de zaal kreeg veel te verwerken tijdens de presentatie van Richard van Hooijdonk. Food for thought zogezegd. Daar willen wij het als MLC niet bij laten, daarom hebben we tijdens Valentijn een speciale actie gelanceerd waarbij Robot Pepper jouw organisatie wil verleiden om aan de slag te gaan met het zetten van eerste stappen vanuit deze trends, gericht op Digitale-Proces-Transformatie. Heb je de video van Robot Pepper gemist, bekijk deze dan hier en geef je op voor een vrijblijvende Roadshow over dit thema bij jouw organisatie.

Geef een antwoord

Je e-mailadres wordt niet weergegeven op de website. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *