Op 3 oktober 2017 komen een aantal relaties van MLC uit de verzekeringswereld bijeen om van gedachten te wisselen over de toekomst van verzekeren. Wat zijn de perspectieven? En met welke trends moeten verzekeraars nu écht aan de slag?

Ontwikkelingen in de branche

Senior consultant Femke van der Leij neemt de aanwezigen deze avond mee in een aantal belangrijke trends waar de branche mee te maken heeft of krijgt: Internet of Things, big data, robotica, artificial intelligence, blockchain en de opkomst van de deeleconomie.

Van traditionele verzekeraar naar wendbaarheid

Vervolgens geeft Sharon van Herel, Head of Claims bij HDI, inzicht in de nabijheid van deze ontwikkelingen in de wereld van verzekeren. Met voorbeelden van verzekeringsdiensten uit diverse landen toont Sharon aan welke mogelijkheden er nu al benut worden. Lemonade en Oscar laten bijvoorbeeld zien hoe je gemak bij de klant brengt, waarbij nadrukkelijk wordt afgestapt van het idee van ‘de grote traditionele verzekeraars’ en een platform geboden wordt waar onderlinge solidariteit een plaats krijgt. Dit zorgt voor minder rompslomp en kostenverlaging. HDI is zelf ook wereldwijd bezig met de inzet van nieuwe technieken. Sharon toont voorbeelden van een chatbot en de inzet van stemherkenning.

De basis blijft: vertrouwen

Door de snelle veranderingen is het daarbij zaak om de gehele organisatie wendbaar te maken en een klimaat van Continu Verbeteren te creëren, waarin geen blokkades worden opgeworpen voor innovatie. Je wilt beslissingen zo laag mogelijk in de organisatie nemen en je moet niet altijd binnen de vastgestelde kaders blijven bewegen. Je hebt een agile mentaliteit nodig en dat is wellicht de grootste uitdaging waar men in deze conventionele sector voor staat. Wat echter blijft in deze dynamische wereld is de basis van het verzekeren: de handshake, berustend op wederzijds vertrouwen.

Kansen technologie

Dat beeld wordt in de groepsdiscussies bevestigd. Verschillende aanwezigen zien de grootste impact in diverse technieken (blockchain, artificial intelligence, big data, Internet of Things), vooral om verzekeren eenvoudiger, goedkoper en transparanter te maken. Hierbij komt duidelijk naar voren dat vertrouwen het fundament van verzekeren blijft, maar dat technologie wel nieuwe verschijningsvormen mogelijk maakt.

Voorbereiden op de toekomst

Tijdens de afsluiting door Femke van der Leij geeft zij aan hoe MLC aankijkt tegen de ontwikkelingen en hoe je hier een verzekeraar op kunt voorbereiden: van het automatiseren van administratieve taken, via het robotiseren van verzekeringstechnische processen tot en met het ondersteunen van klantcontact door middel van kunstmatige intelligentie. Belangrijke elementen die MLC hierbij inbrengt zijn onder andere: Process Mining, Continu Verbeteren, Customer Journeys, Agile coaching, Sentiment Mining en Digitale Procestransformatie.

Meer weten?

Hierna sluiten de aanwezigen de geslaagde middag af aan de MLC-bar, uiteraard onder het genot van een hapje en een drankje. We kijken terug op een inspirerende bijeenkomst, vooral door alle interactie! Als je vrijblijvend met ons verder wilt praten over dit onderwerp horen wij dit natuurlijk graag. Neem contact op via info@m-lc.nl of +31 (0)35- 548 65 65.

Geef een antwoord

Je e-mailadres wordt niet weergegeven op de website. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *